Konigsallee i Hofgarten

Elektorzy Palatynatu zatrudnili francuskich projektantów, by przeobrazili ich rodową siedzibę w miasto parków, stawów i kanałów. Popisowym dziełem stała się wybudowana na początku XIX w. główna arteria Dusseldorfu – Konigsallee. Jest ona jedną z najbardziej znanych ulic w Niemczech, co zawdzięcza raczej modzie i snobizmowi niż rzeczywistej urodzie. Po jednej stronie znajdują się biura i banki, po drugiej drogie magazyny najbardziej renomowanych na świecie domów mody. Klienci dokonujący tu zakupów czynią to z niewiarygodną ostentacją, co stwarza, przeciwne do zamierzonego, wrażenie wulgarności. Tak więc kiepska architektoniczna oprawa jest tu jak najbardziej na miejscu. Jedynym budynkiem godnym uwagi jest secesyjny Kaufhaus (Dom Towarowy) zaprojektowany przez wiedeńczyka, Josepha Marię Olbricha, chociaż modernizacja wnętrza nie wyszła mu na dobre. Na zapleczu Kaufhausu, patrząc po przekątnej, wznosi się Wi]helm-Marx-Haus, pierwszy drapacz chmur w Niemczech. Postawiony został w latach dwudziestych i do dziś świadczy o fascynacji Dusseldorfu Nowym Światem.

Największym parkiem miejskim jest Hofgarten o kształcie ogromnego buta na wysokim obcasie, obecnie przecięty kilkoma ruchliwymi ulicami. Nad nim widnieje wzniesiony pod koniec lat pięćdziesiątych Thyssen Haus, przyciągający wzrok migotliwą grą świateł na ogromnych, srebmozielonych powierzchniach. Stojący obok nowoczesny biały gmach teatralny Schauspiclhaus z 1970 r. stanowi tyleż samo wyraźny kontrapunkt, co i podkreślenie dominującej pozycji świata biznesu w tym mieście.

W odległym krańcu parku stoi Schloss Jagerhof, barokowy pałacyk myśliwski, poważnie zniszczony podczas ostatniej wojny. Przepadła bezpowrotnie większa część pałacowych wnętrz. Obecnie w odnowionym budynku umieszczono Muzeum Goethego (wt.-pt. i nd. I 1.00-17.00: sb. 13.00-17,00: 4 DM). które szczyci się największą, po zbiorach Frankfurtu i Weimaru, kolekcją pamiątek po wielkim poecie. O ile ktoś nie jest wielbicielem jego twórczości, zapew ne nie będzie nią specjalnie poruszony. Każdego winien jednak zainteresować dział, w którym widnieją różnorodne dzieła sztuki zainspirowane „Faustem” Goethego. Warto przy tej okazji wspomnieć, że autorem pierwszej ilustracji muzycznej do Fausta był Polak (zob. ramka).

Niedaleko od Schloss Jägerhof, w’ kierunku północnym, stoi kościół św. Rocha (Sl. Rochus), zbudowany na miejscu pretensjonalnej, neoromańskiej świątyni zniszczonej podczas ostatniej wojny, z której ocalała tylko wieża. Bryła kościoła przypomina gigantyczny ul, mroczne wnętrze ma zapewne wprowadzać w atmosferę religijnego misterium.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>