Katedra w Akwizgran

Twórcą katedry był Odo z Mctzu. Budząca wciąż niesłabnący podziw swymi rozmiarami i doskonałą symetrią budowla została wzniesiona na planie ośmiokąta, otoczonego szesnastobocznym ambitem (obejściem), ponad którym wznosi się dwukondygnacyjna enipora z ośmioma kolumnowymi arkadami. Powtarzająca się cyfra osiem symbolizuje w ikonografii chrześcijańskiej harmonię i doskonałość. Obwód budynku wynosi 144 stopy karolińskie – jest to najważniejsza liezba niebiańskiej Jeruzalem, zaś obwód zewnętrzny wietoboku mierzy dokładnie dwa razy tyle: nieskazitelna harmonia i lad proporcji symbolizować miały boski porządek. Następstwem kultu Karola Wielkiego (kanonizowanego przez antypapieża w 1165 r.) oraz faktu przechowywania tu tzw. Wielkich Relikwii Akwizgrańskich (domniemanych powijaków i przepaski biodrowej Chrystusa, szaty Najświętszej Marii Panny i odzienia św. Jana Chrzciciela) byl ogromny napływ pielgrzymek, który spowodował konieczność rozbudowy katedry. Postawiono zatem wysokie, choć wąskie gotyckie prezbiterium, wzorowane na słynnej Sainte-Chapelle w Paryżu. Nic posiada ono już dzisiaj oryginalnych witraży, lecz i współczesne sprawiają, że wnętrze zyskuje niezwykłe oświetlenie. Równy wiekiem prezbiterium jest zespół dwukondygacyjnyeh kaplic otaczających ośmiobok.

Do dziś przetrwało kilka oryginalnych elementów wystroju katedry. W przedsionku można obejrzeć wspominane przez Einharda drzwi z brązu, ozdobione głowami lwów. Inny element dekoracji, szyszka sosnowa, prawdopodobnie służyła jako rynna odpływowa. Sylwetka legendarnej rzymskiej wilczycy przypominała o pradawnym rodowodzie cesarskiej władzy. Nic jednak nie dorównuje blaskowi klejnotów i najkosztowniejszych materiałów, jakimi następcy Karola Wielkiego przystrajali wnętrze świątyni. Ozdobę głównego ołtarza stanowi Pala d’Oro, antependium ołtarzowe z początków XI w., na którym wykuto dziesięć scen Męki Pańskiej. Za nim znajduje się pochodząca z tego samego okresu, wspaniała ambona, wykonana z miedzi pokrytej złotem i ozdobiona drogocennymi kamieniami, reliefowymi wizerunkami Ewangelistów i staroegip- skimi dziełami z kości słoniowej o tematyce świeckiej. Zawieszony na potężnym żelaznym łańcuchu u sklepienia kopuły ogromny kandelabr z XII w. został ofiarowany przez Fryderyka Barbarossę. Niestety, jego ciężar szybko doprowadzi! do pęknięcia mozaiki, obecna jest XlX-wieczną próbą rekonstrukcji oryginału. Pozłacany relikwiarz Karola Wielkiego powrócił niedawno na swoje miejsce na tylnej ścianie prezbiterium po dziesięcioletniej renowacji. Jego wykonanie, doprowadzone do końca w 1215 r., trwało pięćdziesiąt lat. Relikwiarz kryje w sobie szczątki Karola Wielkiego, którego wyobrażenie widnieje na frontonie. Jest to zarazem gloryfikacja założonego przezeń Świętego Cesarstwa Rzymskiego – na ścianach bocznych, zamiast tradycyjnie przedstawianych postaci biblijnych, umieszczono portrety potomków władcy. Wyjątkowe dostojeństwo świętego monarchy podkreślono stawiając jego XV-wieczny posąg na filarze za relikwiarzem pośród rzeźb Najświętszej Dziewicy i apostołów.

Na galerii znajduje się marmurowy tron cesarski z drewnianym siedzeniem. Prowadzi doń sześć stopni, ułożonych na wzór schodów świątyni Salomona: cesarz miał stąd dobry widok na całość katedry. Mimo, iż dotąd uważano powszechnie, że tron należał do Karola Wielkiego, obecnie przypuszcza się z dużą dozą prawdopodobieństwa, że powstał co najmniej wiek później, być może z okazji koronacji Ottona I. Zapoczątkowała ona zwyczaj koronowania cesarzy w Akwizgranie, który przetrwał do XVI w. By obejrzeć tron i rzucić okiem na katedrę z cesarskiej perspektywy, trzeba dołączyć do grupy oprowadzanej przez przewodnika. Zwiedzanie z przewodnikiem kosztuje 2 DM i zaczyna się od skarbca (Schatzkammer), któiy ma osobne wejście od Klostergasse. Wycieczki odbywają się kilkakrotnie w ciągu dnia, w sezonie o pełnych godzinach.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>